Una Vila Sostenible II

Hem escollit Londres com a ciutat model de la contaminació de vehicles i ho hem comparat amb la nostre vila.
El “smog” es tracta d’un fenomen de contaminació atmosfèrica, on es forma una boira de partícules sòlides i/o aerosols líquids.


Les altes pressions i la pols del Sàhara han incrementat l’”smog” a Londres. El nivell és d’un 8 sobre 10, i no només a la capital d’Anglaterra ha succeït aquest problema, a Paris (França) s’ha hagut de limitar dràsticament la circulació de vehicles privats. Per exemple: la contaminació és tan elevada, que ara comencen a trobar-se els cotxes i vehicles recoberts per una fina pel·lícula de sorra vermella.

Això a causat una nova alerta sanitària a conseqüència de l’alta contaminació a la zona sud-est d’Anglaterra, provocant que desenes d’escoles han prohibit les seves activitats a l’aire lliure com a mitja preventiu i les autoritats han advertit dels riscos a les persones de certa edat i persones amb problemes asmàtics.


Els problemes asmàtics han incrementat un 14% de nous casos, l’aire respirat està ple d’emissions de diòxid de nitrogen (NO2), partícules en suspensió, la pols de Sàhara, les emissions del tràfic i les altres pressions. Segons un estudi realitzat per Hennon, unes 400.000 persones moren a la Unió Europea a causa de problemes associats per la contaminació de l’aire, 29.000 d’aquestes al Regne Unit. La Comissió Europea ja ha advertit la perillositat d’aquestes accions i demanarà mesures dràstiques (jurídiques) a Anglaterra. 

El govern de la capital britànica continua amb la seva lluita contra les emissions que provoquen els vehicles. Per promoure aquest canvi anima els conductors que utilitzin cotxes diesel o elèctrics. Per això s’ha creat una nova iniciativa de subvencionar entre 1000 i 2000 lliures (1250 – 2500 euros) als propietaris dels cotxes, perquè sigui més assequible la compra dels nous cotxes. 

En Març de 2001 la Comissió Europea va crear un nou programa anomenat: Aire Pur per Europa. En aquest programa el més important fou adquirir una estratègia contra la contaminació atmosfèrica reduint les emissions del sector del transport (transport aeri, marítim i terrestre). També fou important reduir les emissions de les llars i dels sectors que produeixen energia com l’agrícola i la industrial. 

Les reduccions per evitar que hi hagi més contaminació estan centrades en vigilar les emissions dels tubs d’escap, les emissions produïts pels efectes hivernacles i el consum del carburant com la gasolina, el dièsel, el butanol, el biogàs i el bio dièsel. També incentiven com hem mencionat abans la utilització de carburants alternatius. año civil.

Cada cop hi ha més asmàtics, la tolerància a aquest compostos òxid de nitrogen, partícules en suspensió, diòxid de sofre, monòxid de carboni, ozó troposfèric, plom i benzè no pot tolerar-se, va disminuint a mesura que passen els anys.





Barcelona esta massa contaminada i que això el turisme ho nota favorablement. Es proposen diferents solucions per a la contaminació provocada pels vehicles en el nucli urbà. A més, parla de la utilització de vehicles híbrids o elèctrics tot i que també comenta que els preus són massa elevats i poc assequibles per a la majoria de gent que utilitza el vehicle diàriament. Esmenta que la xarxa de transports públics de Barcelona (TMB) ja ha començat a reduir la seva contaminació posant filtres antipartícules i utilitzant altres tipus de combustibles. Barcelona no compleix els requisits que demana la Unió Europea respecte la contaminació de diòxid de nitrogen i partícules. 

A Vilafranca, no només els vehicles són els principals responsables de la contaminació atmosfèrica sinó que també intervenen: les calefaccions domèstiques i dels focus industrials propers al nucli urbà.



A Vilafranca podríem provar de fomentar el transport públic com ara bus urbà, bus interurbà i Renfe. D’aquesta manera reduiríem la quantitat de soroll que pot molestar als veïns com per exemple el clàxon dels vehicles i el trànsit. També en comptes d’anar amb cotxe a lloc propers, podríem anar amb bicicleta i si no es molt lluny a peu. Una bona forma de fomentar això seria crear el lloguer automàtic de bicicletes al carrer, fet que ja es pot veure pels carrers de Barcelona ( anomenades “bicing”). 


En el cas de Vilafranca tenim altres medis, com per exemple el bus interurbà que es troba a l’estació de busos de la carretera de Vilanova i la Geltrú amb la qual pots arribar fins a Barcelona. El bus urbà disposa de dos línies la vermella que està disponible tots els dies més els festius i la línia verda només són dies laborables (de dilluns a divendres). Per últim tenim Rodalies Renfe que va de Barcelona fins a St. Vicens de Calders.

Per millorar la mobilitat, una bona manera de fer-ho seria educar des de petits a utilitzar el transport públic i fomentar l’ utilització de bicicletes als més petits de la casa.

1 comentario:

  1. Informació correcte, vídeo curt però entenedor i imatges que ajuden a entendre la informació. Molt bon treball, felicitats.

    ResponderEliminar